We whatsappen en mailen ons suf. Dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor de postmarkt.
Mogelijk wordt er in de toekomst op minder verplichte dagen post bezorgd en worden de kosten hoger. Er moeten in ieder geval fundamentele keuzes worden gemaakt zodat postbezorging betaalbaar en beschikbaar blijft, en aantrekkelijk blijft voor postbezorgende bedrijven.
Minister Henk Kamp van Economische Zaken laat het aan zijn opvolger en de Tweede Kamer om die keuzes te maken. Maar de regels voor de krimpende postmarkt moeten op korte termijn worden herzien omdat er steeds meer communicatie digitaal plaatsvindt, zo benadrukt hij maandag. De minister verwijst daarbij naar de jongste onderzoeken naar de postmarkt in opdracht van zijn ministerie.
Door het maken van heldere keuzes weten bedrijven in de sector waar ze aan toe zijn en kunnen ze daar op inspelen. Het geeft ook duidelijkheid aan de duizenden postbezorgers en medewerkers, aldus de minister.
,De tas van de postbode en de brievenbussen raken steeds leger, terwijl de eisen aan bezorging hoog zijn. Digitalisering gaat steeds verder en dat dwingt ons om op korte termijn het gereguleerde deel van de postmarkt te herzien”, concludeert Kamp.
Whatsapp is nummer één
Uit de onderzoeken naar de postmarkt blijkt WhatsApp inmiddels communicatiemiddel nummer één te zijn, gevolgd door mobiel bellen en e-mail. Post is gedaald naar de zesde plaats. 62 procent van de ondervraagden vindt communiceren via post ‘gedoe’, terwijl in 2011 52 procent post juist als ‘makkelijk’ typeerde.
In vergelijking met vijf jaar geleden worden er door Nederlandse bedrijven en consumenten 35 procent minder brieven en andere poststukken verstuurd. Maar nog altijd gaat het om jaarlijks 2,9 miljard poststukken. Het overgrote deel daarvan is zakelijke post.